Visste du att det finns undersökningar som visar att rekryterare vid en första koll bara lägger 6 sekunder på varje ansökan. Ni vet den där första scanningen för att se om det verkar finnas något som sticker ut. Det som redan här kan göra att du hamnar i papperskorgen är konstig formatering och uppenbara stavfel.

Första intrycket är avgörande

Hur din ansökan ser ut är mer viktigt än du kanske anar. Om det nu är så att de sneglar på din ansökan en första gång i bara några sekunder förstår du nog att det kan vara avgörande om du har en layout som fångar blicken åtminstone någon millisekund till.

Nyligen såg jag en ansökan som hade tagit fasta på att det skulle finnas lika mycket luft som text. Men som för alla regelverk, det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Jag menar…

Vad händer om vi gör ett nytt stycke för varje mening?

Plötsligt så känns det svårt att läsa.

Det blir svårt att följa vad som hänger ihop med vad.

Luften är nu mer överflödig än givande.

Enkelrader är ett stort nej-nej! Det kan finnas en rad någonstans som står för sig själv för att den behöver sticka ut. Innehållet är så viktigt att ända sättet att understryka innebörden är att skapa luft runtomkring. Annars, en eller ett par meningar i varje stycke känns mer relevant.

Ditt mål är normalt helt ointressant

Fast det är klart, det beror ju på – om målet är att få företaget du söker till att blomstra och utvecklas kan det vara ok. Men att sätta dina personliga mål i fokus, och som på många CV-mallar först av allt – är alltså ett stort misstag. Det är den gamla skolan som lärde ut det. Stora företag som Google och Apple skulle aldrig lägga vikt vad dina karriärs- och utvecklingsmål är.

Din ansökan ska inte vara en uppräkning av vad du vill ha utan vad du kan göra för företaget som du ansöker hos. Tänk på att det kan vara värt att lägga till egenskaper och kompetenser som kan vara värdefulla på andra tjänster och avdelningar. Det kan ju hända att den som rekryterar ser att du passar bättre i en annan tjänst genom att inte vara för specifikt fokuserad på just den här tjänsten.

Fokusera på det som är relevant

Även om hela din arbetskarriär är med i ditt CV behöver du inte nämna alla i det personliga brevet. Låt CV:et tala för sig själv och fokusera på det som kan vara relevant för tjänsten i ditt brev.

Du behöver ju inte ta med att du sommarjobbade som cafébiträde för 25 år sedan om det inte specifikt kan vara något som berör tjänsten som du söker till. Kanske det handlar om att vara chef för en kedja av caféer, då kan erfarenhet från ett café vara relevant.

Tjänster som du har haft och som ligger långt tillbaka i tiden räcker det bra om du bara räknar upp med företag, tjänst och tid som du var anställd.

Så är vi tillbaka till ingen regel utan undantag. Ibland kan en tjänst som inte har ett dugg med den sökta tjänsten att göra ändå tjäna som dörröppnare. Men du måste kunna knyta ihop det i texten för att göra omnämnandet relevant. Ju högre upp i hierarkien du aspirerar på, ju viktigare är det förstås att hålla en professionell hållning.

Det är lite som ett minfält, det gäller att sätta ner foten på rätt ställe för att klara sig igenom till andra sidan. Ibland missar vi helt och hela möjligheten försvinner i tomma luften. Gör om och gör rätt brukar vara en bra medicin.

Skräddarsy din ansökan

Det kan ju låta som en kliché och inget som borde behöva nämnas. Men faktum är att det absolut behöver påminnas om att varje företag är unikt även om de kan påminna om varandra. Visst sitter oftast en skräddarsydd kostym bättre än en som är massproducerad för en bredare marknad.

Lika lite som jag gillar att få reklam som börjar med ”kära Ulla” – vill företag ha ansökningar som helt uppenbart är kopierade från en tidigare ansökan. De vill veta att du vill jobba hos dem. De vill veta att din ansökan är uppriktig och omsorgsfullt ihopsatt.

Du måste omvandla dina färdigheter och egenskaper så att de matchar tjänsten och företaget som du ansöker hos. Titta vilket språkbruk de använder på hemsida och annons. Kontrollera vilken värdgrund de har och tryck på de saker du själv har funderat ut som gör de attraktiva som arbetsgivare. För du vet väl varför du vill jobba just där?

En del saker är underförstådda

Att referenser lämnas vid förfrågan är självklart. Vem skulle vägra att lämna en referens? Arbetsgivare och rekryterare vet att de ska fråga om de vill veta mer.

Det finns delade meningar om referenser ska finnas med från början. En del menar att lägger du med de från början sänder det en signal om att du inte har tillräckligt mycket substans i din ansökan så att du med hjälp av bra referenser lägger mer tyngd vid din ansökan. Andra menar att det är bra att ta bort ett extra moment som att be om referenser för rekryteraren. Smaken är som baken… det går aldrig att helt veta.

Det samma gäller förstås för kompetenser som att hantera vanliga program som Word och Excel om det är så att du söker en tjänst som administratör på ett vanligt kontor. Vissa saker är bara självklara. Utnyttja istället utrymmet till det som är viktigt att påpeka, det som kan skilja dig från andra som söker samma tjänst.

Undvik jargong och floskler

Att hålla många bollar i luften, vara en spindel i nätet, uppskatta när det är högt till tak och duktig på att jobba i dynamiska grupper… suck och pust. Eller för den delen att påstå att du är positiv. Vem sjutton skulle säga att hen är negativ? Vissa saker är bara så uttjatade att de känns löjliga.

Jag vet att det är det du vill säga, men du måste hitta ett annat sätt att uttrycka dig på. Berätta hellre utifrån ett exempel där du agerat som beskriver just de här egenskaperna. Vad hände, vad gjorde du, vad blev resultatet?

Du kan matcha de uttryck som används i annonsen, men det är tillräckligt. Det viktigaste är ju att du kan förklara vad som ligger bakom de där orden. Vad betyder de för dig? Vad betyder egentligen att vara duktig på att samarbeta? Betyder det att du är en som aldrig skapa konflikter eller betyder det att du trots konflikter ser till att ni tillsammans kommer i mål? Stor skillnad, eller hur?

Berätta vad du har gjort på ett rakt och enkelt sätt. Begränsa företagspratet, det är ingen som vill höra hur du ansvarade för att på ett meningsfullt sätt påverka organisationens inriktning och strategi. Finns det någon som skriver sån´t längre överhuvud taget?

Det finns några korta regler som också är värda att nämna, även om jag hoppas att du redan har koll på dem.

Använd en relevant e-postadress

Visst förstår jag att det kan vara viktigt att använda en privat e-postadress. Men snälla, undvik adresser som gosan@hotmail.com eller plutten@yahoo.se – om du vill bli uppfattad som seriös måste även din avsändare vara seriös. En emailadress med ditt namn är betydligt bättre. Dags att skaffa en gmail?

Visst finns du på nätet

Du behöver inte vara lika känd som Mikael Persbrand, kungen eller Zlatan, men googlar jag ditt namn behöver jag hitta någon webbnärvaro. Du borde ha tillräckligt mycket information så att jag lätt kan hitta dig på LinkedIn, Facebook eller något annat Socialt nätverk. Om du är totalt under ytan kommer jag sannolikt att undra varför.

Uppdatera dina profiler och ditt innehåll online

Om du nu har ett par konton så se då till att de är aktuella. Speciellt om du har nämnt att du är uppdaterad, kan sociala medier eller något liknande. Om du inte har uppdaterat eller delat med dig någon uppdatering på tre år så blir det ett stort frågetecken. Du behöver inte ha tre miljoner gillare eller följare (fast har du det blir jag förstås extra nyfiken) men du jag vill se att du deltar i konversationen och för en vettig dialog.

Jag ser hellre att du bara har närvaro på en eller ett par konton där du är aktiv, än att du är med överallt och aldrig uppdaterar något.

Dina offentliga bilder är proffsiga

När du nu finns online är det viktigt att dina profilfoton faktiskt visar vem du är och inte är ett foto på en hund, dina barn eller från kräftskivan för två år sedan. Speciellt på LinkedIn är det viktigt att du visar din professionella sida. Ta vara på möjligheten att visa hur kompetent du är istället för att visa motsatsen.

Visa vad du verkligen vill, men var inte för angelägen

Visserligen är företag glada att du visar intresse för just deras företag. Men om du skickar in din 15:e ansökan till ytterligare en ny tjänst har du kanske gått för långt. Lägg din tid på att skapa en ansökan som visar vad du verkligen vill istället för skjuta med ett hagelgevär och hoppas att du får in en fot.

Stavningskontrolen, förlåt, stavningskontroLLen är A och O

Alla vet att det är helt oacceptabelt att skicka in en ansökan som har fullt av fel- och/eller avstavade ord. Ofullständiga meningar, syftningsfel och substantivsjuka är också vanliga fel. Kanske det vanligaste felet av alla är att brevet är adresserat till fel person eller den personens namn är felstavat.

Se till att allt är rätt i din ansökan, adresser, företagsnamn och avdelningar, namnen du skickar till och varenda liten detalj ner till din sista punkt.

Avslutningsvis, även den här artikeln kan förstås hänvisas till att ett format, en storlek inte passar alla. Våra tips och förslag kan hos något företag vara helt uppåt väggarna. Med erfarenhet vet jag att de är sanna i de allra flesta fall.

Lycka till med din nästa ansökan.